Hem  Stamtavlor Kartor  Gunnars anor: A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V Å Ä Ö Platser   Ullas anor: A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V X Y Z Å Ä Ö Platser

Olof Mattsson


Mormors farmors mormors farfars morfars farfars far (15248)
Mormors farmors farmors mormors morfars farfars far (15088)
Mormors farmors mormors farmors morfars morfar (7642)
Mormors farmors morfars morfars farfras morfar och mormor (7586)

(Uppgifter från Tyko Lundkvists kortregister;  Av ris och rot s163; Hembygdsboken, sid 170 se nedan;
se Öreälvens byar s. 125; Rune Edström)

Olof Mattsson
Finne i Mullsjö, Nordmaling.  Nämndeman i Hoting, Fjällsjö. Till Mullsjö 1649. Kvar där 1663.
f. ca 1600, 
d. i Mullsjö, Nordmaling?
 
gift med ?
Barn 
Matts, f. ca 1630, till Mjösjö, Mullsjö.
Bengt.
Anders.
Måns, Hoting.
Elisabet, Grundtjärn.

Hembygdsboken, sid 170-174
LÖVJERI OCH HAXKONSTER
Från intet århundrade har vi så många uppgifter om häxor och trolldom som från 1600-talet. Särskilt beryktade är ju de fruktansvärda häxprocesserna på 1670-talet. Lyckligtvis syns Nordmaling ha gått någorlunda fri från denna andliga farsot, men det hindrar inte att vi har en hel del uppgifter om blåkullafarare och mörkrets gärningsmän från andra tidpunkter av detta i mångt så mörka århundrade.

Vi har förut beskrivit den trollformel, som en Hindrik Hindrikssons hustru nyttjade redan i slutet av 1500-talet. Tyvärr vet vi inte vem denna kvinna varit. Nog ligger det nära till hands att skylla på finnfolk, men bevisen saknas i detta fall. Som vi skall se dyker dock formeln upp igen på 1650-talet fast starkt förenklad och nu i samband med finnar.

Utan tvivel fick de vidskepliga föreställningarna ny näring genom finnarnas inflyttning. Gammjäntan Barbru Olofsdotter rannsakades 1650 om sitt utövade lövjeri. Protokollet härom lyder i något moderniserad form: »En gammal jänta Barbru Olofsdotter, Barnfödder i Umeå och Nu tjänte i Ava hos Abraham Joensson, haddes för Rätten, vilken var Beryktad för Lövjeri. Enär därom ransakat blev, upprepeterade hon en Läsning för Rätten, som välaktade Befallningsman Lars Eriksson annoterade, och eljest hade hon Brukat Nogor vidskepelser, som Erik Eriksson i Rönholm henne övertygade. Ändock hon först hårt nekade, att hon intet Ord kunde varken på ett eller annat. Resolution: Rätten Beslöt, efter hon är född i Umeå, skall hon hädan förvisas av socknen och dit som hon födder är. Och vilken som henne Efter denne dag hyser eller härbergerar inom socknen, han skall vara förfallen Efter Lagen till Böter 40 dr, där var haver sig åtvarnat. Vidare om hennes straff hemställes till de vördige herrar och andelige Fäder i Predikoämbetet.»

Även en så stadgad och betrodd bonde som nämndemannen, sockenskrivaren och en av landsens tjugufyra Jacob Asmundsson i Lögdeå blev 1655 beskylld för att genom lövjeri ha fördärvat laxfiskevånorna för grannen Samuel Ersson men friades, varför i stället Samuel blev sakfälld.

Ett utförligt refererat mål förekommer 1659, då finnflickan Annika Olufsdotter står anklagad inför domaren och fogden Carl Carlsson Burman på tinget i Nordmaling. Flickans dopnamn tyder på finnsläkt. Hon kan mycket väl vara dotter till mullsjöfinnen Oluf Mattsson och alltså syster till mjösjöfinnen Matts Olsson. Innan vi närmare går in på de anklagelser, som riktades mot den 12-åiga finnflickan, skall vi relatera, vad vi vet om mullsjöfinnen.

Oluf Mattsson hade inflyttat tio år tidigare och kommit från Hoting i Fjällsjö socken. Han var säkerligen en mycket duktig karl. Han upptog ödesjord i Mullsjö och hade på samma sätt återupptagit gammal ödesjord i Hoting. Där borta i Fjällsjö hade han t. o. m. invalts i tolvmannanämnden. Men trollkunnig var han som finnar i gemen. Betecknande för hur nära hedendomen finntron stod är att sonen Måns, som övertog Hoting efter faderns avflyttning, på tinget 1672 stod anklagad för att i skogen ha dyrkat trenne gudar utskurna i aspträ. - Ej underligt att de inflyttande finnarna sågs med fruktan av de ortodoxa nordmalingsborna.

Men det var flickan Annika vi skulle berätta om. Efter tidens sed hade hon tydligen redan som elvaåring fått ge sig ut för att tjäna. Hon kom till bygrannen David Olufsson och dennes hustru Malin, som även var finnfolk. Vid tinget berättade Annika att hon av hustrun Malin och andra hört berättas »orn Trullkåhnor och theres konst och läsningar såå ock huru the af hin onde i tienst tagas och af honom till blåkulla föhras medh annat mehra».

Vad var det då hustru Malln hade att berätta för flickan, medan husbonden var borta. Jo, Annika blev bl. a. invigd i huru man skall stjäla bonyttan från sina grannar genom att nyttja ett baranystan. Och så här berättade mor Malin, skall en bara förfärdigas. Kvastris, tvaguris, skakelvidjor och skakelträn skulle man sarnla så ock var det bra med olika slags hår. Så tillreddes nystanet över elden i den öppna spisen, och där blev bärkatten levande och kunde suga ut mjölk och smör från grannkräkens lagårdar och draga hem produktionen till barakäringen.

Att bestryka boskapen med en bordduk och en garnhärva alla helgaftnar tjänade även den snöda vinningens sak. Och hustru Malin fick alltid mera smör, ost och vassle än andra kvinnor i byn.

Man kunde även röra ihop till ett baranystan på själva fähusgolvet, om man hade en särskilt lämpad rönnkäpp. Någon besvärjelse tycks dock inte ha blivit antecknad till protokollet för denna rit.

Man kunde även trolla fram två marker smör var sjunde dag ur badstuguväggen, om man stack in kniven i ett såt mellan stockarna en torsdagskväll, hade Malin berättat. Det var en konst, som tydligen flera finnar kände till. Redan 1635 stod en man från Ramsele vid namn Nils inför sitt sockenting och tillstod, att han fått bonyttan av sina grannar därigenom att han »hafwer satt en knif uti sin fähuswägg i såttedsspringjen och mjölket igenom knifskaftet och därvid brukat förskräcklige böner, som han nu inför Rätten läsit hafwer, och satte en knif i wäggen och las här inför Rätten liksom han skulle mjölkat, dock ingen mjölk fick».

Bättre gick det för en hammerdalsflicka, som år 1675, om man får tro tingsprotokollet, i tingsrättens och allmogens närvaro i sockenstugan, verkligen kunde i en vrå avsides för sig själv mjölka ur knifskaftet, som satt i mossasåtet. Medan hon »pottrade för sigh själf» kom det mjölk ur knivskaftet ned i en kopp precis som ur en annan kospena. Den ko hon mjölkade uppgavs vara en av de närvarande tolvmännens, Olof Erikssons, ko, som befann sig en halv mil från sockenstugan.

Hustru Malln i Mullsjö hade även varit i Blåkulla, hade hon berättat för Annika, vars öppna barnafantasi utan tvekan anammade sin matmoders berättelser. I Blåkulla satt man som gäster vid djävulens bord, som var tolv mil långt och var dukat för dubbelt så många kvinnor som män.

Ville man taga tjänst hos fanen, skulle man uppsöka vapenhuset i kyrkan en mörk kväll. Dit kom han då och gjorde käringen till sin genom att bita ett stycke ur hennes axel och lillfinger så att blod började rinna. Sedan tog han käringen och for med henne rakt upp i vädret och lämnade henne slutligen i Blåkulla.

Och eftersom Annika »var ett illfundigt och ganska vahnartigt barn», så begynte hon ganska snart att praktisera sin matmoders lärdomar. Bakom bastudörren fann hon de erforderliga hårtottarna och skakelträna samt Malins rönnkäpp. Annika passade på, medan matmodern låg och sov och bakade en kaka av rågmjöl, hästhår, skrappedamm och vatten, som hon rörde ihop motsols med rönnkäppen. Det var sen meningen, att bärkatten skulle få denna kaka, så snart den blivit levande. Medan flickan rörde läste hon följande ramsa:

»Gick jag mig ut på grönan en löt
råkade jag tre hummelmöö så söta
vigde salt och julemalt
ärga och ärla mjöl.»

Efter en stunds omrörning tyckte hon att trolldomen började verka, ty det »skildes från vartannat, det ena hit och det andra dit, lika som om det blivit levandes». Då svek modet för flickan, så att hon sprang sin väg. Vi ser att formeln hon lärde av hustru Malin, är en efterrapning av den långa och närapå vackra ramsa, som Hindrik Hinderssons hustru läst och lärt ut redan på 1500-talet. Endast fyra rader har flickan kunnat komma ihåg, när hon stod vid domarens bord.

Det är ju också ganska naturligt, att den senare delen av den ursprungliga ramsans första vers inte kunde passa vid tillverkandet av ett baranystan, eftersom man där bad vår Herre signa kreaturen ifrån just »baransuge».

Sedan Annika fått ett kok stryk av Malin, rymde hon, bytte husbönder och kom till finnbonden Johan Persson i Sunnansjö. Här avslöjade flickan vad hon lärt sig hemma i Mullsjö och det ledde som sagt till rättegång.

Till vittnen framkallades unga finnflickor, som var lika omogna som Annika själv, men nog kunde de vittna att mullsjögrannarna alldeles förlorat bonyttan av husdjuren så länge hon var piga hos David Olssons. Flickan var »rnångtalig», sa ett vittne, vad brottsligt det nu kunde vara. I alla fall hade flickan beredvilligt berättat vitt och brett vilka hustrur hon visste brukade fara till Blåkulla och det gav henne nog ingen popularitet hos mullsjökvinnorna. Naturligtvis sa vittnena, att de kraftigt avböjt flickans erbjudanden att lära dem sina konster med bärkatter.

Märklig är den slutliga domen. I häradsrätten, där Carl Burman presiderade, dömdes Annika att »widh tingzstugudörren hudstrijkas». Rättvist nog dömdes även »hennes matmoder och de andra kvinnfolken, som uti hennes närvaro om sådant talat hava,» att sitta i stocken i kyrkan sig själva till straff och församlingen till varnagel.

När saken kom upp till Svea hovrätt, fastställdes domen över flickan. Kyrkoherde Trast fick även en alllvarsam tillhållan att lära flickan kristendomsstyckena, så att hon därigenom skulle avstå från sin påbegynta vanart. Men den höga rättvisan ansåg, att hustru Malin m. fl. visserligen talat oförståndigt i barnets närvaro, »men dock dermedh intet ondt meent», varför kärringarna slapp sitta i stocken.

Vem var nu mera brottslig, Annika eller hustru Malin? Domstolarna dömde ju ofta med biblisk stränghet under 1600-talet. Skulle så ha skett med David-Olsmor i Mullsjö, borde man ha hängt en kvarnsten om halsen på henne och kastat henne i havets djup.

Om man får tro de angivelser, som rullades upp vid denna rättegång, så var hustru Malin utövare av en mängd övernaturliga trollkonster av det slag, som finnfolkets vismän brukade utöva. Hon påstods kunna ta ett trådnystan och låta garnändan fara hundra alnar neder i jordens inre för att där upphämta guld. ja hon kunde t. o. m. frambesvärja regn när hon ville med en kvist, »rörandes uti en vattukälla, så molnas hela himmelen och kommer regn».

En anteckning i kanten av dombokens blad ger vid handen att den 4 mars 1661 »hafwer Annika slitit Rijs uthanför Tingz stugu dörren».

Redan 1664 blev det nytt åtal för trolldom i Nordmalings socken. Nu är det hustru Rågierd Jonsdotter i Brattsbacka, som vid vintertinget står anklagad. Hon efterläts dock att till nästa ting skaffa sig laggärdsmän mot beskyllningen för trolldomsutövandet. Påföljande vårting blev det också rannsakning. Protokollet härom lyder i något moderniserad ordalydelse:

»Ändock uppå laga tinget den 26 mars Anno 1664 protokollerat vart att hustru Rågierd Jonsdotter, Olof Svenssons hustru i Brassbacka, var uti uppenbart ryckte och besky Ilning kommen för trollkonst eller lövjeri, och om samma saks utförande till denne tiden uppskjutit; alltså blev därom nu ransakat och avlupit som följer, Nämligen åtskilfiga hava fuller haft misstankar till henne Rågierd, sedan hon dit i fjärdingslaget kom, över det hon större nytta än andra haver haft av sin boskap, dock icke sett eller förstått henne där utinnan något olovligt medel bruka, efter som tvenne nämndemän, Nils Östensson i Sunnansjö och Johan Pedhersson i Baggård betygade, sammanledes bekände och hennes granne Jakob Larsson i Brassbacka samt Pål Pålsson och Per Eskilsson i Agnäs såväl som Johan Nilsson i Djupsjö och Erik Olsson i Hyngelsböle att de allenast misstankar till henne dragit hava och icke tryggeligen kunna henne för lövjeri beskylla. Men Mårten Nilsson på Nyåkeren med sin hustru och Johan Eskilsson i Orrbölet hava på Kyrkovallen beskyllt hustru Rågierd för lövjeri och hotat henne därföre tingföra, vilka nu henne icke ville eller kunde till saken binda. Och emedan tvenne nämndemän Zebbjörn Larsson och Per Aronsson i Öre vittnade att hustru Rågierd i deras by uppfödd är och där i byen 40 år vistades förrän hon blev gift och hela den tiden ställt sig ärligen och väl, därtill betygade cappellanen herr Erik att han så väl som hans fader, kyrkoherde herr Johan hava henne ofta om denna handeln examinerat och på intet sätt kunnat pröva henne där utinnan brottslig vara eller velat sig skyldig känna. Fördenskull efter lag och domareregeln erkändes och dömdes hon hustru Rågierd för samma tillmäle eller beskyllning av denna ringa rätten fri. Men Mårten Nilsson i Nyåker med sin hustru och svärmoder samt Johan Eskilsson i Orrbölet och andra flera som först henne hustru Rågierd uti rop och ryckte kommit hava sakfälldes efter 20 kap. av tingsmålabalken alla tillhopa att böta 40 marker treskiftes.»

Först på 1670-talet blev det fart på häxprocesserna i Ängermanland. överallt misstänkte man häxor, och åtal följde på åtal. Söderifrån hade denna andliga farsot kommit, och snart såg den ut att famna hela landet. Bål efter bål restes mot skyn, och en mängd kvinnor i blomman av sin ålder offrades för detta vanvett. Så anbefallde prästerskapet 1670 en bot- och bönedag mot trolldomsväsendet över hela riket för att avbedja det onda. Hülphers uppger, att smittan härigenom endast spreds vidare norrut. Han ansåg, att det var en överdriven nit »hos de bättre och särdeles prästerskapet» samt »de enfaldigas orätt fattade begrepp om saken», som drev makar, vänner, syskon och barn att med förvirrad iver befordra sina närmastes olycka. Inom Torsåker och två andra socknar i Ångermanland blev 71 människor halshuggna och brända på bålet.